3 tips om jouw webwinkel logistiek te verbeteren

3 tips om jouw webwinkel logistiek te verbeteren

Als je jouw webwinkel wilt verbeteren, is het slim om eens na te denken over de logistiek. Je kunt hierin veel leren van de beste webwinkels, zoals Coolblue en Bol.com. Een verbeterde logistiek zorgt voor een betere gebruikservaring en dat heeft weer een positieve invloed op je conversiepercentage. Het is dus zeker de moeite waard om eens goed naar je webwinkel logistiek te kijken. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen.

Tip 1: Zorg dat je klanten hun bestelling de volgende dag ontvangen

Tegenwoordig kan alles ontzettend snel en online shoppers zijn gewend hun bestellingen de volgende dag al te ontvangen. Als je dit niet kan aanbieden als webwinkel, doe je eigenlijk niet echt meer mee. Een groot deel van je potentiƫle kopers zal dan op zoek gaan naar andere kantoor webwinkels of andere webshops waar ze dezelfde producten wel de volgende dag geleverd kunnen krijgen. Zorg er daarom altijd voor dat je klanten hun bestelling de volgende dag al kunnen ontvangen als ze vandaag voor een bepaalde tijd bestellen. Probeer deze tijd ook zo laat mogelijk op de dag in te stellen.

Tip 2: Laat de klant zelf een afleverdag en -tijd kiezen

Je verhoogt het gebruikservaring enorm door de klant zelf een afleverdag en aflevertijd te laten kiezen. Niet iedereen is de volgende dag ook thuis en sommige mensen zijn alleen in de avond of juist in de ochtend thuis. Het is voor de klant heel fijn als hij of zij zelf kan kiezen welke afleverdag en -tijd hem of haar het beste uitkom

Tip 3: Denk goed na over de hoogte van de verzendkosten

Het is misschien logisch dat je het gehele bedrag van de verzending aan de klant doorberekend, anders gaat dit van jouw marge op de producten af. Maar als een klant bijna zeven euro aan verzendkosten moet betalen voor een bestelling van tien of vijftien euro is de kans groot dat hij of zij de bestelling toch annuleert. Je kunt er ook voor kiezen om slechts een deel van de verzendkosten aan de klant door te belasten, bijvoorbeeld drie of vier euro. Dit zal waarschijnlijk zorgen voor een hoger conversiepercentage. Test wat voor jou het beste werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *