Autoruitschade? Repareer je eigen voorruit!

Autoruitschade? Repareer je eigen voorruit!

Je rijdt op de snelweg en je hoort ineens een ferme tik op de voorruit. Nadat de schrik een beetje afgezwakt is, merk je een sterretje in de voorruit op. Uiteraard precies in het zichtveld, waardoor het niet alleen lelijk is, maar ook nog eens bijzonder storend tijdens het rijden. Moet de voorruit direct vervangen worden? Niet wanneer het gaat om een sterretje met een diameter van maximaal twee centimeter en er geen vertakkingen zijn. Is het een kleine ster, dan kan deze relatief makkelijk gerepareerd worden. Maar de autoruit repareren kun je ook zelf, zeker bij beperkte autoruitschade.

Hoe kun je zelf een autoruit repareren?

Voordat we ingaan op zelf de autoruit repareren, is het belangrijk om te vermelden dat slechts één soort autoglas gerepareerd kan worden. Gehard autoglas, waar de zijruiten en meeste achterruiten van gemaakt zijn, is niet te repareren. Dit glas valt namelijk in duizenden delen uiteen zodra de ruit beschadigd raakt.

Gelaagd glas kan wél gerepareerd worden wanneer de schade beperkt is. Dit heeft te maken met de opbouw van het gelaagde glas. Een voorruit bestaat uit twee lagen glas met een zacht folie tussen de twee lagen, wat de ruiten bij elkaar houdt. Daarom valt een voorruit nooit uit elkaar bij schade.

Zelf een autoruit repareren kan dus alleen wanneer het gaat om een gelaagde ruit. In de meeste gevallen is dit een voorruit. Er zijn speciale reparatiesetjes op de markt. Voor kleinere ronde sterren zonder vertakkingen (ook wel koeienogen genoemd) is een speciale reparatieklem ontwikkeld. Deze bestaat uit vier zuignappen en een kern die op de ster geplaatst wordt. Door een paar druppels hars in de ster te plaatsen en vervolgens de reparatieklem erop te zetten, wordt de hars in de ster getrokken door vacuüm te creëren.

De methode werkt, maar het is wel belangrijk dat je de tijd neemt om zorgvuldig te werk te gaan. Ook is het verstandig om dit te doen bij warm weer of in een warme garage, omdat de vloeibaarheid van de hars bepalend is voor het resultaat. Het drogen van de hars gebeurt met een ultraviolet (uv) lamp, of door de auto in de zon te plaatsen. In zonlicht zit namelijk ook uv-straling, wat ervoor zorgt dat de hars uitdroogt.

Voor optimaal resultaat is polijsten na het droogproces een aanrader. Op die manier weet je zeker dat de hars gelijkligt met het glasoppervlak. Op die manier krijg je ook geen strepen door de ruitenwisser.

En als de autoruitschade omvangrijker is?

Is er sprake van omvangrijke autoruitschade? Dan is zelf de autoruit repareren geen optie. Bij vertakte scheuren of flinke sterren met vertakkingen, is het vervangen van de autoruit vaak een betere optie. Dit hoeft overigens nog steeds niet handen vol geld te kosten. Wanneer je kiest voor een after market autoruit, blijven de kosten beperkt. Deze voorruiten zijn identiek aan de voorruiten bij de merkdealer, met één verschil dat bepalend is voor de prijs: after market autoruiten hebben geen merklogo en daardoor zijn deze vaak honderden euro’s goedkoper dan merkruiten. De beste prijs-kwaliteitverhouding vind je dus op de after market wanneer zelf de autoruit repareren niet mogelijk is en de ruit vervangen moet worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *