Digitale kennis is belangrijk voor toekomstige leiders

Digitale kennis is belangrijk voor toekomstige leiders

Digitale transformatie wordt een steeds belangrijker onderdeel van organisaties, schrijft Richard van Hooijdonk in zijn blog. Het is cruciaal om relevant te blijven in een wereld waar de digitalisering steeds groter wordt. Volgens het Meticulous Research-rapport zal de waarde van de digitale transformatiemarkt een stijging zien van maar liefst 22,7 procent. Uiteraard verwacht niemand dat leidinggevenden experts zijn in bijvoorbeeld codering, maar als je inziet wat de waarde van de nieuwste technologieën zijn kan dat concurrentievoordeel opleveren.

Business leiders moeten digitaal hun weg kennen

De CEO van state farm benadrukte dit nog maar eens: “de leiders van morgen moeten vloeiend zijn in technologie zodat ze kunnen anticiperen op kansen en bedreigingen, een hype kunnen onderscheiden van een serieuze trend en transformatieve kansen kunnen omarmen”. Onderschat de kracht van je technisch onderlegde werknemers niet. Hier kun je als bedrijfsleider veel van leren. Om overeind te blijven in deze concurrerende wereld, is het belangrijk om een ruimdenkende, toekomstgerichte leider te zijn die in staat is om meer te leren over manieren die de groei van het bedrijf verzekeren.

Probeer nieuwe software en gadgets zo snel mogelijk uit

Grote bedrijven gebruiken vaak de nieuwste technologieën zodra deze op de markt komen. Vaak hebben ze IT-specialisten en weten ze meteen hoe deze technologieën het beste gebruikt moeten worden. Dit betekend niet dat je als leider niet hoeft te weten wat er gaande is in de technologische wereld. Integendeel, het is belangrijk om te zorgen dat je de mogelijkheden van nieuwe software kent voordat je ze gaat implementeren. Naarmate je meer vertrouwd raakt met de verschillende tools en hoe ze werken, zul je zien op welke manier je het meest efficiënt kan werken om te zorgen dat het nog beter functioneert.

Gebruik social media op een slimme manier

De ‘kracht van social’ is tegenwoordig niet meer te ontkennen. Vooral nu duidelijk is dat 3,6 miljard mensen op de wereld gebruik maken van social media. Naar verwachting zal dit aantal in 2025 stijgen tot maar liefst 4,5 miljard. Veel bedrijven zien LinkedIn als de anige plek om je bedrijf in de spotlights te zetten. Die bedrijven zitten er echter flink naast. Meer dan 25 miljoen bedrijven over heel de wereld zien Instagram tegenwoordig als ‘the new home for brands’. 

De digitale leider van de toekomst

Sommige mensen in leidinggevende posities vinden de nieuwe technologie overweldigend en besluiten om er niet al te veel aandacht aan te besteden. Ze vertrouwen op hun IT-afdeling en laten het aan de specialisten over. Maar door te leren over de basisaspecten van de allernieuwste technologieën kun je als leider waardevolle inzichten ontwikkelen. Zo krijg je meer inzicht over wat je bedrijf, zelfs in deze crisistijd, kan helpen met het behalen van een concurrentievoordeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *