Wat is ordermanagement en waarom is het onmisbaar voor grote bedrijven?

Wat is ordermanagement en waarom is het onmisbaar voor grote bedrijven?

De afhandeling van aankopen wordt tegenwoordig steeds complexer. Vroeger was het belangrijk dat er voldoende voorraad in de winkels was, tegenwoordig is dit proces veel ingewikkelder. Je hebt te maken met veel verschillende scenario’s en kanalen. Door gebruik te maken van een ordermanagementsysteem kan de chaos verkleind worden en zal de klantbeleving beter worden. Wij leggen hieronder uit wat ordermanagement is en waarom het tegenwoordig onmisbaar is voor grote bedrijven.

Wat is ordermanagement? 

Een ordermanagementsysteem zorgt voor de automatisering van orderprocessen binnen een bedrijf. Het verschaft informatie over de voorraad, de status van orders, verzendingen en retouren vanuit alle magazijnen en verkooppunten. Ook beschikt een ordermanagementsysteem over informatie van leveranciers, klanten, facturen en betalingen. Ordermanagement zorgt er dus voor dat alle informatie rondom klanten, processen en leveranciers samenkomt. 

Altijd een up-to-date voorraad 

Een goede ordermanagement zorgt ervoor dat je altijd up-to-date bent over jouw voorraad. Zo zal een ordermanagementsysteem bijhouden welke producten nog op voorraad zijn, maar ook welke producten gereserveerd zijn in een winkelmandje. Je beschikt dus altijd over de juiste informatie van jouw producten. Welke kun je nog verkopen en welke zijn uitverkocht? Dit is voor klanten ook erg belangrijk om te weten. Zij willen natuurlijk niet pas bij het betalen erachter komen dat het gewenste product niet leverbaar is.

Duidelijke klanthistorie 

Een ander voordeel van een goede ordermanagement is een duidelijk overzicht van alle orders. De bestelling van klanten en ook de gegevens van klanten zijn hierin te vinden. Zo kun je het mogelijk maken dat een klant bijvoorbeeld een gewenst product af komt halen in de winkel of een product wil retourneren. Alle interacties van klanten staan hierin centraal, zodat je deze processen eenvoudig kunt standaardiseren. 

Ordermanagement zorgt voor standaardisatie en lage kosten De meeste systemen die zich richten op interne processen zijn lang niet zo flexibel. Een systeem van ordermanagement zorgt ervoor dat de klanten gemakkelijk hun aankoop door kunnen wandelen. Daarnaast is dit voor het bedrijf snel en efficiënt, omdat je er zelf niet meer naar om hoeft te kijken. Het proces is immers gestandaardiseerd. Dit geldt voor het bijhouden van de voorraad, maar ook voor de betalingen van klanten en facturatie. Een ordermanagementsysteem geeft klanten altijd belangrijke informatie, waardoor de customer journey beter wordt. Wil je meer te weten komen over ordermanagement en hoe dit in zijn werk gaat? Lees hier alles over ordermanagement bij AFAS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *